piątek, 8 grudnia 2017

Zdrowy i treściwy sen - jak bardzo jest ważny.

           Niedoceniany, bez odpowiedniej uwagi i często odkładany na później. Bez niego jak bez powietrza, żyć się nie da. Sen bo o nim mowa to niezastąpiony element konieczny do utrzymania przez nas odpowiedniego stanu zdrowia. Potrzebny przede wszystkim do regeneracji, to podczas niego naprawiają się komórki naszego ciała.

           Brak snu powoduje drastyczne obniżenie naszych funkcji motorycznych i zdolności psychofizycznych. W długim okresie prowadzi do stanów przewlekłego zmęczenia i ma bardzo negatywny wpływ na nasz organizm. Cierpi tu zarówno strona fizyczna i psychiczna naszego organizmu. Osoby cierpiące na zaburzenia snu czyściej odwiedzają lekarzy rodzinnych, są obarczeni nawet większym ryzykiem zawału serca, rośnie u nich zagrożenie wystąpienia chorób reumatologicznych, udaru. 

Zdrowy sen 

            
             Co ciekawe nie służy nam zarówno brak jak i za długi sen. Sam musisz zaobserwować ile snu wystarcza akurat Twojemu organizmowi. Dla jednego będzie to 7 godzin dla drugich 9. Na to niestety nie ma reguły. Ważna jest również higiena snu, więc nie tylko ile śpimy ale również jak śpimy. I to jak przygotowujemy się do snu.  Warto przestrzegać kilku zasad ułatwiających zasypianie i poprawiających jakość snu:

  •  Trzymaj się harmonogramów dnia, wstawaj o tej samej porze.
  • Wieczorem nie przeciągaj pójścia do łóżka. Kładź się spać, jak tylko poczujesz się senny.
  • Wywietrz sypialnię i przykręć grzejnik. temperatura w pokoju powinna się wahać między 18 a 22 stopniami Celsjusza.
  • Przestrzegaj rytuałów. Godzinę przed snem wyłącz komputer, tablet, telewizor. Niebieskie światło, które emitują pobudza mózg do działania.
  • Jeśli słuchasz muzyki, wycisz odbiorniki. Postaraj się żeby była spokojna. Pomyśl o relaksie. Twój mózg potrzebuje czasu, żeby się wyciszyć
Pogodny poranek 



Pamiętaj, że problemy z zasypianiem może powodować:
  • Zła dieta. Tłuste, pikantne potrawy i słodycze spowodują, że organizm będzie musiał pracować na pełnych obrotach, żeby je strawić zamiast wypoczywać. Ostatni, lekki posiłek, jeśli na prawdę jesteś głodny zjedz nie później niż 45 min. przed snem.
  • Alkohol. Choć pozwala szybciej zasnąć, nie pośpisz długo. Sprawi że sen będzie płytki i nie efektywny.
  • Kawa i inne „pobudzacze”, w tym papierosy, są zabronione wieczorem.
  • Ruch i świeże powietrze wpływa pozytywnie na jakość snu.
  • Niewygodne łóżko. Materac nie może być ani za twardy ani za miękki. Powinien podpierać twój kręgosłup. Nic nie może cię też uwierać. Najlepiej zadbać o taki który będzie idealnie dopasowany do Twojej osoby. Jego rodzaj zależy nie tylko od  Twoich upodobać ale powinien być dopasowany do Twojego ciężaru ciała. Na rynku jest sporo miejsc takich jak fabryka materacy gdzie można otrzymać fachową pomoc w tym zakresie. 

Pamiętaj twój sen to czas dla relaksu i regeneracji dla Twojego organizmu. Zadbaj o niego a zadbasz o siebie i swoich bliskich. 

źródło:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jak zadbać o nasze zdrowie oraz o dobry sen

Jeżeli często narzekasz na to że źle śpisz, że wiecznie jesteś nie wyspany czy też boli Cię kręgosłup bądź krzyże wiedz że to nie mu...