piątek, 16 marca 2018

Światowy Dzień Snu - jak go dobrze spożytkować


Światowy Dzień Snu – jak go dobrze spożytkować?


Trochę historii…
Światowy Dzień Snu to data, która na stałe od bardzo dawna zagościła w kalendarzach na całym świecie. W tym czasie możemy świętować (głównie przez porządny wypoczynek) błogosławieństwo jakim jest dla nas możliwość dobrego i zdrowego snu.
Światowy Dzień Snu jest corocznym wydarzeniem, które ma uświadamiać ludzi oraz pomagać w rozwiązywaniu problemów i chorób związanych z nocnym relaksem. W skład działań, które są podejmowane wchodzi rozwój medycyny, edukowanie społeczeństwa w zakresie technik zdrowego snu i budowanie nawyków odpowiedniego wypoczynku. Za organizację święta odpowiada Światowy Komitet Dnia Snu oraz Światowa Organizacja Snu.

W latach 2019 i 2020 Światowy Dzień Snu odbędzie się odpowiednio:

* 15 marca 2019
* 14 marca 2020





Czas więc korzystając z okazji, przyjrzeć się typowym problemom ze snem oraz najpopularniejszym środkom zaradczym.

Czy można pokonać bezsenność z okazji Światowego Dnia Snu?

Gdy kładziesz się spać, przez bardzo długi czas nie możesz się odprężyć i zasnąć? Może masz problem z częstymi okresami przebudzenia, gdy leżysz na łóżku i próbujesz wrócić do przerwanego wypoczynku? Nie jesteś w tym odosobniony. Spory odsetek obywateli, zmaga się z tym problemem. W większości są to ludzie młodzi, ale zdarzają się też częste przypadki bezsenności u ludzi starszych. Obie grupy cechują natomiast różne objawy i sposoby walki.
Jeśli chodzi o osoby w wieku 17-30, to zazwyczaj ich problem z bezsennością leczymy poprzez wykorzenienie podstawowych nawyków przeszkadzających w odpoczynku, wśród których najczęściej występujące to późna pora, w której kładziemy się spać oraz nadmiar przyjmowanej kofeiny. W ramach przeciwdziałania należy ograniczyć spożywaną kawę oraz ustalić regularną porę, w której kładziemy się spać (najczęściej około 22:00 i 23:00).




W przypadku osób starszych problem jest spowodowany wiekiem. Nasze babcie i dziadkowie nie potrzebują już tyle snu, co osoby w wieku nastoletnim, czy nawet 50-latkowie. Z racji ograniczonej aktywności fizycznej i zmiany trybu życia oraz produkcji enzymów odpowiedzialnych za podtrzymywanie zdrowego snu, osoby starsze śpią nieraz po 4-5 godzin i nie odczuwają potem żadnego dyskomfortu związanego z niewyspaniem.
W takich przypadkach stosuje się głównie leczenie farmakologiczne zlecone przez lekarza pierwszego kontaktu oraz w poważniejszych przypadkach przez neurologa.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jak zadbać o nasze zdrowie oraz o dobry sen

Jeżeli często narzekasz na to że źle śpisz, że wiecznie jesteś nie wyspany czy też boli Cię kręgosłup bądź krzyże wiedz że to nie mu...